Vi vandrar genom villaområdet. Vårsolen smälter den
kvardröjande vinterisen. Jag stannar upp och börjar leta efter min
anteckningsbok i väskan. Det är ett citat från Clarence Crafoords bok, Människan är en berättelse, som jag söker.
Han skriver: ”Att samtala och att älska
är nära besläktade aktiviteter. De kan förenas i en legering som inte har med
teknik att göra utan mer med självreflexion, med att lära känna sig själv och
den andra, att tillägna sig en åskådning.” Jag finner det jag söker och
läser upp det för dig. Jag påpekar att just sådant borde ett samtal vara, eller
att älska med för den delen. Citatet fungerar omvänt, var det inte därför jag
skrev upp det? Du nickar instämmande.
”Så där
borde det vara, samtalet. Det kan vara så underbart.”
Jag stoppar
ner anteckningsboken i jackfickan, vi börjar gå igen. Du berättar om en bild som
dök upp i ditt inre vid ett samtal då du kände dig väldigt trängd; Åtta män
står uppradade framför dig och de riktar sina gevärspipor mot dig, där du står
kallsvettig, med ryggen tätt tryckt mot en mur. Du ser på mig med allvarlig
blick.
Jag känner
igen bilden från Sartres novell Muren.
Hur kan en sådan iskall känsla komma till dig då någon försöker samtala med
dig? Du kände dig trängd, säger du, då den andra oupphörligt ställde nya
frågor. För dig blev det ett förhör. Din osäkerhet tilltog, du kunde inte lita
på den här personen. Du försökte ofrivilligt slingra dig, blev tystare och
tystare, svarade fåordigt. Du kände dig trängd. Varför måste du gå i försvar,
undrar du, varför ville du inte lämna ut dig? Du som annars både lättsamt och
med klar distans kan dela med dig av den som är du. Du kände att du inte ville
stå till svars inför någon.
Jag känner
igen din känsla av utsatthet. Jag tror att jag har varit med om något liknande.
En grå bil kör hastigt förbi oss. Den stänker upp smuts från en stor
smältvattenpöl. Mina byxben blir fläckiga och jag tittar irriterat efter den,
svär tyst.
”Hur kan
något vara både härligt och förfärligt samtidigt?”
”Inte
samtidigt, det rör sig om olika samtal med olika personer.”
Du börjar
berätta om hur dina samtal är uppbyggda. Eller egentligen talar du nog om dina
relationer till andra människor. Men dina relationer är ett ständigt pågående
samtal. Glädjen i din hemtänkta filosofi lyser i dina ögon då du ivrigt
försöker få mig att förstå. Du för ständigt pågående samtal med dina vänner.
Olika samtal med var och en, enskilda samtal. Du behöver sällan fråga dig om du
sagt just det till just henne, eftersom ni pratar om olika saker, om något
annat, något du inte talar med andra om. Samtalen gör varje relation unik, och
viktig i sig.
Vi svänger
in på en tvärgata till höger. Jag tycker att det är märkvärdigt att sådana här
villaområden är så lika varandra. Hus på var sida om vägen, alla nästan
identiska. De skiljer sig bara åt till färgen. Ett gult, ett grönt, ett blått,
ett rosa, ännu ett grönt.
”Har du
sett målningen av, vad heter han nu, på museet. Den med en alldeles vanlig
villagata, det kunde vara varsomhelst i Sverige, men det är ett hotfullt hål
mitt i gatan, och åskmoln på himlen. Den är så otäck den tavlan, kanske för att
den är så vanlig. Mitt i Sverige
heter den, men vad heter konstnären? Jag kommer snart på det, jag vet det
egentligen. Han målade många tavlor på sjuttiotalet med liknande teman. Blir du lönsam, lille vän? heter en som
föreställer ett klassrum med elever i sina bänkar. Tänk, nuförtiden har de inte
ens bänkar med lock i skolan. Konstigt. Och så gjorde han en annan målning som
jag kommer ihåg, ett vardagsrum i ett förortsområde med en TV, trådgardin och
en hyreshusfasad utanför fönstret. Så trist! Jag känner hur de bilderna talar
till mig, om min barndom, om samhället, om mig själv också, tror jag. Peter
Tillberg heter han, nu kom jag på det, hans tavlor och jag för ett samtal. Kan
man se det så, tror du, eller låter det konstigt?”
Du skrattar
till, nej, det tycker du inte att det gör, förstås. Du är så klok. Du förstår
mig alltid så bra. Lyssnar på mina ibland konstiga idéer och förstår. Förstår
mig. Lyssnar till mig. Och ser mig. Det här skrev Crafoord också om. Jag river
upp min anteckningsbok ur fickan igen och börjar bläddra ivrigt. Här är det. Jag
läser högt för dig.
”Jag ser
dig och jag älskar dig.”
”Vad är det där för bok du har
läst? Du verkar gilla den.”
”Den
handlar om samtal, och om att människan är en berättelse.”
”Så är det
nog. Jag ser dig och jag älskar dig.”
Du upprepar
citatet från Crafoord. Ibland är samtalet sådant, men långt ifrån alltid
förstås. Jag har skrivit upp det med. Jag läser i boken.
”Du tillhör
mig och är meningen med mitt liv.”
Du rynkar
på näsan och vänder dig halvt bort, men säger ingenting. Vi kommer fram till en
större trafikerad gata. Då vi väntar vid övergångsstället fortsätter jag med
nästa citat.
”Du är en
egen individ och jag vill se dig och lära känna dig.”
Du ler och
börjar berätta om en man du känner. Först i början, då du nästan inte kände
honom, hälsade du bara och han pratade med dig om något TV-program eller någon
film han sett. Snart visste du att ni båda sett Bitter Moon på bio och att han brukade se på Lagens änglar på tvåan på tisdagskvällarna. Det var egentligen
triviala saker men det blev en referensbas för er båda. Något att fortsätta
samtalet utifrån. För var gång du träffade den här mannen adderades något eller
några saker till er gemensamma erfarenhet av varandra. Så kunde samtalet
fortsätta över tiden. Det samtal som du för med honom är unikt för just er
båda.
Jag
avbryter dig och pekar på en skylt som vi passerar. Det är en reklammakares
samtal med betraktaren. ”Mjölk ger starka barn” står det. Affischen föreställer
en liten pojke som klättrar ut ur reklambilden och upp på själva skylten. Vi
skrattar tillsammans.
Vi kommer i
framtiden att återvända till just det här tillfället. Någon av oss kommer att
nämna skylten med pojken, vi kanske inte längre minns att den gjorde reklam för
mjölk, men den kommer att ingå som markör för samtalet om samtal, det vi just
nu för, för det gemensamma skrattet en solig vårpromenad genom villaområdet.
Det här, menar du, kan vi berätta för andra, men bara vi två kommer att samtala
om det. Det tillhör hädanefter vårt samtal, vår relation.
Solen skiner, värmer de vinterfrusna knopparna. Du fortsätter din berättelse om mannen du just lärt känna, han som brukar titta på Lagens änglar på tisdagskvällarna.
(1996)
Solen skiner, värmer de vinterfrusna knopparna. Du fortsätter din berättelse om mannen du just lärt känna, han som brukar titta på Lagens änglar på tisdagskvällarna.
(1996)
Kommentarer
Skicka en kommentar