Sjömannen som gick iland - Herman Viktor Emanuel Krantz 1874-1929

Viktor Krantz, min farfars morbror, arbetade till sjöss under åren 1893 till 1909. Först vid flottan i Karlskrona och senare som civil matros på olika fraktfartyg. Mestadels var hans utgångshamn Göteborg, även om han hela tiden var skriven i sin hemstad, vid Stockholms Sjömanshus. Efter åren till sjöss kom han att återvända till Stockholm, på landbacken.


Viktor Krantz 1907 ombord på S/S Oceana innan avfärden till Afrika


Kortet ovan är skickat till syster och svåger, Gustavsberg och texten lyder: "Detta är mitt konterfej taget ombord i Oceana. Mottag det med helsa och glädje. Wiktor"


Uppväxten

Viktor Krans föddes som yngste son till soldaten Carl Petter Krans (1823-1888) och hans hustru Johanna Christina Andersdotter Öster (1835-1911) i Slangviks soldattorp i Telgeby, Håbo-Tibble. Han var bara 14 år när fadern dog och han placerades tillsamman med modern i fattigstugan. Han tvingades därför tidigt till arbete, först som dräng i socknen, men han sökte sig snart till Stockholm.


Slangviks soldattorp i Håbo-Tibble (numera rivet)


Under åren 1891 till 1893 arbetade både Viktor och hans äldre bror Axel Alfred vid Gustavsbergs Porslinsfabrik. Storasystern Johanna Krans, gift med Gustaf Magnusson, var då bosatt i Gustavsberg sedan 1884. (Johanna Krans var min farfars mor.)


Gustavsbergs fabrik


Åren till sjöss

Från 1893 till 1901 tjänstgjorde Viktor Krantz vid flottan i Karlskrona. Det var också nu som han ändrade stavningen av efternamnet, från Krans till Krantz. 


Flera örlogsfartyg ur svenska flottan; Orkan, Niord, Oden, Psilander och Komet. (Fotograf: Cecilia Nordstrand/ Sjöhistoriska museet)


Efter åren vid flottan gick Viktor till sjöss som civilist. Viktor skrevs in som nr 112 vid Stockholms sjömanshus den 19 oktober 1903. Drygt fem månader senare, den 26 mars 1904 mönstrade han på S/S Vesta, som skulle avgå från Stockholm till Köpenhamn. Två månader därefter, den 28 maj mönstrade han av i Göteborg och tog in på Göteborgs sjömanshem. 


S/S Vesta, ett fartyg byggt 1884 i Lübeck, tillhörande redaren Jacob Settervall, Stockholm. RN 1104


Den 15 mars 1905 begav Viktor sig till Varberg för att mönstra på S/S Atalanta, med destination England. Han stannade på fartyget i nära tio månader och innan han var tillbaka i Varberg hade de seglat till ett antal olika hamnar och länder. Vi vet till exempel att fartyget låg i Amsterdam den 13 juni 1905 då kaptenen visade upp sina papper för svenska och norska generalkonsuln. Därefter gick resan till storfurstendömet Finland, en del av dåvarande Ryssland. De anlöpte Kemi i juli, Raumo i augusti och slutligen Torneå i september, där kaptenen även fick en stämpel från svenska och norska vicekonsulatet. Fartyget återvände till Varberg strax efter nyår 1906 där Viktor Krantz mönstrade av.



S/S Atalanta, fartyg byggt 1883 i West Hartlepool, England, tillhörande redaren Robert C Jobson, Varberg. RN 3745


Från den 16 februari 1906 arbetade Viktor på S/S Gallia med hemmahamn Göteborg. Han mönstrade av den 18 januari 1907, för att sedan mönstra på samma båt igen den 23 februari. Efter en resa till Frankrike mönstrade han av den 28 juni. Viktor gjorde direkt därpå en tredje resa med S/S Gallia till Hamburg och mönstrade slutligen av fartyget i Göteborg den 17 september 1907.

Bilden på Viktor är tagen runt den 12 oktober 1907. Det var en kylig höstdag i Göteborgs hamn. Viktor Krantz hade nyligen mönstrat på S/S Oceana för en längre resa. Fartyget skulle gå till Afrika. Det kom att ta ungefär ett år innan ångfartyget åter anlände Göteborg och han kunde mönstra av den 5 oktober 1908. Detta var det sjätte i raden av frakt- och lastfartyg som Viktor tagit hyra på sedan han lämnade Karlskrona 1901.


S/S Oceana, ett lastångfartyg byggt 1895 i Glasgow, tillhörande redaren Marcus Wallenberg, Stockholm. RN 4257


Sin sista längre tjänstgöring till havs gjorde Viktor med det helt nya fartyget S/S Hellenic. Han mönstrade på i Göteborg den 11 mars 1909 och mönstrade av den 27 oktober samma år. Fartyget beställdes 1907 av Rederi AB Transatlantic i Göteborg. Det levererades den 15 mars 1909 och Viktor var med som matros vid fartygets jungfruresa. Därefter gick han iland för gott.


S/S Hellenic, fartyget byggdes 1908-09 i Newcastle, England, tillhörde redaren V R Lundgren, Göteborg. RN 4990


Viktor Krantz sjöresor som matros

S/S Vesta, 1904-03-26 - 1904-05-28
S/S Flandria, 1904-05-31 - 1904-06-27
S/S Helge, 1904-08-16 - 1905-01-25
S/S Atalanta, 1905-03-15 - 1906-01-04
S/S Gallia, 1906-02-16 - 1907-01-18; 1907-02-23 - 1907-06-28; 1907-06-28 - 1907-09-17
S/S Oceana, 1907-10-12 - 1908-10-05
S/S Rhea, 1908-11-05 - 1908-11-18
S/S Meta, 1909-01-04 - 1909-01-23
S/S Hellenic, 1909-03-11 - 1909-10-27 


S/S Flandria, fartyget byggt 1898 i Helsingör, tillhörande redaren H Sternhage, Göteborg. RN 3320 


Åter i Stockholm

Viktor Krantz återvände till Stockholm efter att han år 1909 mönstrat av för sista gången i Göteborg. Han arbetade därefter i verkstad och fabrik och var bosatt på olika adresser i Stockholms innerstad, i Brännkyrka och Österhaninge. 

Den 29 december 1917, vid 43 års ålder, gifte han sig med den några år yngre Linnea Germundsson. De flyttade till Brännkyrka, till Nynäs som låg vid sjön Trekantens norra strand, på gränsen mellan Liljeholmen och Gröndal, strax söder om innerstan. Nynäs var ett område med småindustrier och kåkbebyggelse som vuxit fram ganska oreglerat sedan slutet av 1800-talet. 


Nynäs industriområde ca 1894. Fotograf: okänd/Stockholms stadsmuseum

Kvarteret Nynäs. Paret Krantz bodde i huset som är inringat nere till höger och Viktor arbetade i fabriken som är inringad överst i bilden. Teckning av Olle Rydberg


De hyrde en lägenhet i ett bostadshus på tomt nummer 10. Viktor arbetade som förrådsbiträde på Östberg & Lennartssons förnicklingsfabrik i Gröndal inte långt därifrån. När de flyttade in 1918 bodde också Viktors äldste bror, Carl Johan Björklund (1854-1919) i samma hus. Carl Johan var änkeman och arbetade som kusk. Han dog dock redan året därpå.

Viktor och Linnea förblev barnlösa. Hustrun insjuknade och dog i hjärtfel 1921. Viktor bodde kvar på Nynäs fram till 1929, då han 54 år gammal dog av gallsten.

Läs mer: Syskonen Krans från Slangviks soldattorp


Nynäs

På Nynäs och intilliggande Gröndal fanns väldigt skiftande verksamheter. Där låg Östberg & Lennartssons förnicklingsfabrik, Otto Dahlström & Co:s kafferosteri, Lagerholms färgfabrik och Svenska kolsyrefabriken, senare garveriet Frosts Hudar. Där fanns lagerbyggnader, men även större och mindre hyreshus. Där fanns också mindre verksamheter som G.E. Larssons Wört & Limpbageri, ett litet bryggeri samt lokal service i form av skomakeri, snickeri, livsmedelsaffärer, mangelbod, tvättstugor och liknande. Som mest bodde ett par hundra människor på Nynäs.

Området styckades av från Charlottendal omkring 1880 och delades in i tolv fastigheter. Det vildvuxna och brokiga området förslummades med tiden och det revs till stor del 1980. Idag finns endast en av de gamla byggnaderna på Nynäs kvar och större delen av området är i numera en lummig park. 

Källor: Kring Trekanten, Nynäs vid Trekanten, Nynäs, Gröndal 


"Förort Stockholm", oljemålning av Gösta Nyrén 1929


Panorama från Nybohovsberget med sjön Trekanten nedanför och industriområdet
Nynäs vid sjöstranden, vid sekelskiftet 1900 respektive ca 1960

Trekanten på 1920-talet med Nynäs-området. Karta: Stockholms stadsarkiv





Kommentarer